Герменевтика діалогу між Яковом та Павлом про віру, Діла та оправдання

Автор(и)

  • Андрій Яцишин ПЗВО "Івано-Франківська академія Івана Золотоустого"

DOI:

https://doi.org/10.52761/2522-1558.2019.14.4

Ключові слова:

віра, діла закону, діяльна віра, оправдання, раввіністичні полеміки

Анотація

В статті здійснено короткий інтертекстуальний аналіз С.З. цитувань та алюзій у Як. 2: 14-26 та в Рим. 4: 1-8. Продемонстровано інтертекстуальний зв'язок між обома вищевказаними текстами, враховуючи ближчі і дальні контексти обох уривків. Показано спосіб діалогу між Яковом та Павлом щодо проблематики оправдання. Застосовано підхід раввіністичних полемік до аналізу тексту Як 2: 14-26. Герменевтичний підхід продемонстрував два різні вихідні пункти аргументації Павла та Якова, які в кінцевому результаті ведуть до одного висновку та пункту прибуття – віра в Христа органічно покликана статися діяльною у ділах любові та милосердя.

Посилання

ДОКУМЕНТИ:

Святе Письмо Старого і Нового Завіту: в 2-х ч. / пер. о. І. ХОМЕНКО; повний пер., здійснений за оригін. євр., арам. та грец. текстами. Київ: Місіонер, 2008. Ч. 1: Старий Завіт. 1126 с.; Ч. 2: Новий Завіт. 350 с.

Novum Testamentum Graece / упор. ALAND B., ALAND K., KARAVIDOPOULOS J., MARTINI C. M., METZGER B. M., 28-е вид. Stuttgart: Deutsche Bibelgeselschaft, 2012. 890 р.

Богонатхненність і правда Святого Письма. Слово, яке походить від Бога і говорить про Бога для спасіння світу / пер. з італ. Львів: Свічадо, 2019. 192 с.

ЛІТЕРАТУРА:

ABBER JR M. G., 4QMMT, Paul, and “Works of the Law” / упор. FLINT P. W., The Bible at Qumran: text, shape, and interpretation, Eerdmans: Grand Rapids – Cambridge, 2001. С. 203-216 (Studies in the Dead Sea scrolls and related literature).

ALETTI J.-N., Jésus Christ fait-il l'unité du Nouveau Testament? Paris : Mame-Desclée, 2011. 295 c. (Jésus et Jésus-Christ 61).

ALETTI J.-N., Justification by Faith in the Letters of Saint Paul. Keys to Interpretation. Roma: Gregorian & Biblical Press, 2015. 240 с.(Analecta Biblica, Studia 5).

ALETTI J.-N., Romains 4 et Genèse 17. Quelle énigme et quelle solution?, Biblica. 2003. № 84. С. 323-324.

AVEMARIE F., Die Werke des Gesetzes im Spiegel des Jakobusbriefs, Zeitschrift für Theologie und Kirche. 2001. № 98. С. 282-309.

BASSER H. W., Studies in Exegesis Christian Critiques of Jewish Law and Rabbinic Responses 70-300 C.E. Leiden–Boston: Brill, 2000. 125 c. (The Brill reference library of ancient Judaism 2).

BASTA P., Abramo in Romani 4. L'analogia dell'agire divino nella ricerca esegetica di Paolo. Roma: PIB, 2007. 322 c. (Analecta Biblica 168).

BASTA P., Gezerah shawah: storia, forme e metodi dell'analogia biblica. Roma: PIB, 2006. 120 с. (Subsidia Biblica 26).

BERDING K., Three Views on the New Testament Use of the Old Testament. Michigan: Zondervan, 2008. 256 с.

BORGMAN P., Abraham and Sarah: Literary Text and the Rhetorics of Reflection / упор. EVANS C.A., SANDERS J.A., The Function of Scripture in Early Jewish and Christian Tradition. Sheffield, 1998. С. 45-77 (Journal for the Study of the New Testament Supplement Series 154; Studies in Scripture in Early Judaism and Christianity 6).

BYRNE B., The Problem of νόμος and the Relationship with Judaism in Romans, Catholic Biblical Quarterly. 2000. № 62. S. 294-309.

CARSON D.A., WILLIAMSON H.G.M., It is Written: Scripture Citing Scripture, Essays In Honour of Barnabas Lindars. Cambridge: Cambridge Universitu Press, 1988. 381 s.

COKER K. J., Nativism in James 2.14-26: A Post-Colonial Reading / упор. WEBB R. L, KLOPPENBORG J. S., Reading James with New Eyes: Methodological Reassessments of the Letter of James. London: T&T Clark, 2007. S. 27-48 (The Library of New Testament Studies 342).

CUVILLIER E., ‘Jacques’ et “Paul” en debat. L’epitre de Jacques et la tradition paulinienne (Jc 2:14-26/Ep 2:8-10, 2Tm 1:9 et Tt 3:5.8b), Novum Testamentum. 2011. № 53. S. 273-291.

DUNN J. D. G., The New Perspective on Paul. Tübingen: Mohr Siebeck, 2005. 593 s.

HEATH J., The Righteous Gentile Interjects (James 2:18-19 and Romans 2:14-15). Novum Testamentum. 2013. № 55. S. 272-295.

HIDARY R., Dispute for the Sake of Heaven: Legal Pluralism in the Talmud. Provedence: Brown Judaic Studies, 2010. 441 s.

JACOBS L., SAGI A., Akedah: Encyclopaedia Judaica / упор. F. SKOLNIK; 2-е. вид., Т. 1; Detroit: Macmillan Reference, 2007. 738 s.

JACOBS I., The Midrashic background for James II. 21–3, New Testament Studies. 1976. № 22/4. S. 457 – 464.

JACOBS I., The Midrashic Process. Tradition and Interpretation in Rabbinic Judaism, Cambridge: Cambridge University Press, 1995. 296 s.

KEITH P., La foi, les oeuvres et l’exemple d’Abraham et Raab dans Jc 2,14–26 / упор. CHIU J. E. A., O’MAHONY K. J., ROGER M., Bible et Terre Sainte: Melanges Marcel Beaudry. New York: Lang, 2008. S. 313-332.

KESSLER E., Bound by the Bible. Jews, Christians and the sacrifice of Isaac. Cambridge: Cambridge University Press, 2004. 236 s.

LIMBERIS V., The Provenance of the Caliphate Church: James 2.17-26 and Galatians 3 Reconsidered, EVANS C.A. – SANDERS J.A., in Early Christian Interpretation of the Scriptures of Israel. Sheffield, 1997. S. 397-420. (Journal for the Study of the New Testament Supplement

Series 148; Studies in Scripture in Early Judaism and Christianity 5).

MAGID S., The Intolerance of Tolerance: Mahaloket (Controversy) and Redemption in Early Hasidism, Jewish Studies Quarterly. 2001. № 8/4. S. 326-368.

MARTÍNEZ J. M., Hermeneutica biblica. Cómo interpretar las Sagradas Escrіturas, Clie: Barcelona, 1984. 595 s.

MOYISE S., Evoking Scripture Seeing the Old Testament in the New. New York: T&T Clark, 2008. 176 s.

NIEBUHR K.-W., Jakobus und Paulus über das Innere des Menschen und den Ursprung seiner ethischen Entscheidungen, New Testament Studies. 2016. № 62. S. 1-30.

NIEBUHR K.-W., Justice and Justification in Matthew and James: A Challenge for Lutheran Hermeneutics Today, Vox Scripturae. 2017. № 27/3. S. 538-553.

NIEHOFF M., The Implied Audience of the Letter of James / упор. ANDERSON G. A., CLEMENTS R. A., SATRAN D., New Approaches to the Study of Biblical Interpretation in Judaism of the Second Temple Period and in Early Christianity, Leiden-Boston: Brill, 2013. S. 57-77 (Studies on the Texts of the Desert of Judah 106).

NIENHUIS D., Not by Paul Alone. The Formation of the Catholic Epistles Collection and the Christian Canon. Waco: University Press, 2007. 285 s.

PAINTER J., The Power Of Words: Rhetoric In James And Paul / упор. CHILTON B. – EVANS C., The Mission of James, Peter, and Paul. Tradition in Early Christianity, Leiden–Boston: Brill, 2005. S. 235-274 (Supplements to Novum Testamentum 115).

POPKES W., James and Scripture: An Exercise in Intertextuality, New Testament Studies. 1999. № 45. S. 213-229.

RUZER S., James on Faith and Righteousness in the Context of a Broader Jewish Exegetical Discourse / упор. ANDERSON G. A., CLEMENTS R. A., SATRAN D., New Approaches to the Study of Biblical Interpretation in Judaism of the Second Temple Period and in Early

Christianity, Brill: Leiden-Boston, 2013. S. 79-104 (Studies on the Texts of the Desert of Judah 106).

SIEGERT F., Vermeintlicher Antijudaismus und Polemik gegen Judenchristen im Neuen Testament / упор. TOMSON P. J., LAMBERS D., The Image of Judaeo-Christians in Ancient Jewish and Christian Literature. Tubingen: Mohr Siebeck, 2003. S. 74-105 (Wissenschaftliche Untersuchungen zum Neuen Testament 158).

SILBERMAN L. H., Paul’s Midrash: Reflection on Romans 4 / упор. CARROL J. T., COSGROVE C. H., JOHNSON E. E., Faith and History: Essays in Honor of P. W. Meyer. Atlanta: GA Scholars, 1990. S. 99-104.

SPERBER D., Conflict of Opinion (Mahaloket) / Encyclopedia Judaica, т. 5. Jerusalem: Keter, 1971. S. 890-891.

STANLEY C. D., Paul and the Language of Scripture: Citation Technique in the Pauline Epistles and Contemporary Literature. Cambridge: Cambridge University Press, 1992. 408 s. (Society for New Testament Studies Monograph Series 69).

STEIN R. H., ‘Saved by Faith [Alone]’ in Paul Versus ‘Not Saved by Faith Alone’ in James, Southern Baptist Journal of Theology. 2000. № 4. S. 4-19.

SYREENI K., James and the Pauline Legacy: Power Play in Corinth? / упор. DUNDENBERG I., TUCKETT C., SYREENI K., Fair Play: Diversity and Conflicts in Early Christianity: Essays in Honor of Heikki Raisanen. Leiden: Brill, 2002. S. 397-437 (Novum Testamentum Supplements 103).

SWETNAM J., Jesus and Isaac. A Study of the Epistle to the Hebrews in the Light of the Aqedah. Rome: Biblical Institute Press, 1981. 243 s.(Analecta Biblica 94).

TAN A. K., The Rhetoric of Abraham's Faith in Romans 4. Atlanta: SBL Press, 2018. 342 s. (Emory Studies in Early Christianity 20).

WANSBROUGH H., Jewish Methods of Exegesis in the New Testament, Studien zum Neuen Testament und seiner Umwelt. 2000. № 25 А. S. 219-244.

WASHOFSKY M., Against Method: Liberal Halakhah Between Theory and Practic / упор. JACOB W., Beyond the Letter of the Law: Essays on Diversity in the Halakhah. Pittsburgh: Rodef Shalom Press, 2004. S. 17-77.

WISCHMEYER O., Polemik im Jakobusbrief. Formen, Gegenstünde und Fronten / упор. WISCHMEYER O., SCORNAIENCHI L., Polemik in der frühchristlichen Literatur: Texte und Kontexte. Berlin–New York: de Gruyter, 2011. S. 357-379 (Beihefte zur Zeitschrift für die neutestamentliche Wissenschaft und die Kunde der Alteren Kirche 170).

WRIGHT N. T., The Law in Romans 2 / упор. DUNN J. D. G.––, Paul and the Mosaic Law. Tübingen: Mohr Siebeck, 1996. S. 131-150.

##submission.downloads##

Опубліковано

29.01.2020

Як цитувати

Яцишин, А. (2020). Герменевтика діалогу між Яковом та Павлом про віру, Діла та оправдання. "Добрий Пастир&Quot;, (14), 50–66. https://doi.org/10.52761/2522-1558.2019.14.4