Religious and philosophical principles of iconography development in Kievan Rus

Authors

  • Yurii Maksymiuk Ivano-Frankivsk Theological University St. John Chrysostom

DOI:

https://doi.org/10.52761/2522-1558.2019.14.13

Keywords:

symbolism of icon, ruski architects, icons of theotokion

Abstract

In the article world view subsoil of origin of the icon limning is exposed in to Kievan Rus, influence of Byzantium icon-painting school is analysed on becoming of authentic Kievan Rus of the sacral painting, the role of monasteries is found out as cells of engaged in painting and iconography.

References

Богуш Т. Історія релігій в Україні. Науковий щорічник / Т. Богуш. – Львів, 2007. – кн. 2. – 508 с.

Бычков В. В. Византийская эстетика. Теоретические проблемы / В. В. Бычков. – М.: Искусство, 1977. – 199 c.

Давня українська ікона із приватних збірок / Упорядники О.Сидор, Т.Лозинський. — К.: Родовід, 2003. — 334 с.

Києво - Печерський Патерик. - Львів: Свічадо, 2001. - 192 с.

Мороз М. Українська ікона: християнське мистецтво ХІ-XV ст. / М. Мороз // Пам’ятки України. – 1990. – № 3. – С. 48-57.

Овсійчук В. Українське малярство X-XVIII століть. Проблеми кольору: [наукове видання Інституту народознавства НАН України] / В. А. Овсійчук. – Львів, 1996. – 479 с.

Степовик Д. Історія української ікони Х-ХХ століть / Д. Степовик. – Київ: Либідь, 1996. – 436 с.

Published

2020-01-29

How to Cite

Максим’юк, Ю. (2020). Religious and philosophical principles of iconography development in Kievan Rus. Good Parson: Scientific Bulletin of Ivano-Frankivsk Academy of John Chrysostom. Theology. Philosophy. History, (14), 135–143. https://doi.org/10.52761/2522-1558.2019.14.13

Most read articles by the same author(s)